• 2016
  • Infrastruktura in promet
  • Trnovo

Oživitev nabrežij Ljubljanice - Hradeckega most pri Gradaščici

Obnova

Leto: 2016

Projekt obsega obnovo mostu.

Status projekta: izvedeno
Vrednost projekta: 304.332 €

Hradeckega most pri Gradaščici

Leto: 2011

projekt obsega prestavitev litoželezne konstrukcije Mrtvaškega mostu na novo lokacijo med Krakovski nasip in Grudnovim nabrežjem. Pogodbeni izvajalec del je bil Gradis skupina G, d.d..

Za projekt preureditve nabrežij v predelu starega mestnega jedra smo v letu 2012 v Barceloni prejeli prestižno evropsko nagrado za ureditev urbanega javnega prostora.

Status projekta: izvedeno
Vrednost projekta: 980.000 €
Vrednost projekta je z DDV.

 Opis projekta

Hradeckega most je prvotno ime, ki ga ta znani litoželezni most nosi od prvotne postavitve 18. oktobra 1867 na lokaciji Čevljarskega mostu. Poimenovan je po zaslužnem ljubljanskemu županu med leti 1820 in 1846 Johannu Nepomuku Hradeckemu (1775-1846, Ljubljana).

Na lokaciji bivše ljubljanske mrtvašnice, kamor ga je leta 1931 prestavil arhitekt Jože Plečnik, se ga je prijelo poimenovanje Mrtvaški most. Skozi zgodovino sta se ohranjali obe imeni mostu.

Leta 2004 so most zaradi dotrajanosti zgornje konstrukcije zaprli za osebna vozila in začeli s pripravo načrtov za njegovo revitalizacijo. Most je bil februarja 2010 odstranjen in prenesen v restavriranje ter marca 2011 postavljen na novo lokacijo med Krakovskim nasipom in Grudnovim nabrežjem, s prvotnim starim imenom Hradeckega most.

Po demontaži konstrukcije mostu so odkrili poškodbe robnih vencev in ograje, zato sta se Mestna občina Ljubljana in Zavod za varovanje kulturne dediščine dogovorila, da te elemente naredijo na novo. Obstoječa nosilna konstrukcija je bila v dobrem stanju, zato je bilo poleg manjših popravil potrebno le še čiščenje in ponovna antikorozijska zaščita.

Obnovljena konstrukcija mostu, ki je bila izdelana v 19. stoletju v takratni livarni v Dvoru pri Žužemberku, ne bo več obremenjena s komunalnimi vodi, ki so na prejšnji lokaciji zastirali pogled na konstrukcijo.

Litoželezni most je namenjen pešcem in kolesarjem.
 

Stanje projekta

11. maj 2011 - otvoritev Hradeckega mostu
 

Potek projekta

April 2011

Hradeckega most je končan. Pričakujemo, da bo tehnični pregled opravljen predvidoma v prvi polovici maja.   

11. marec 2011

Pričetek prestavitve obnovljene litoželezne konstrukcije starega Mrtvaškega mostu na novo lokacijo, kjer bo v podaljšku Hrenove ulice povezoval Grudnovo in Krakovsko nabrežje oziroma Prule in Trnovo.

Januar 2011

Pričetek del pri izvedbi temeljenja v januarju 2011. Med tem je bila litoželezna konstrukcija mostu pregledana, očiščena in ponovno zaščitena.

November 2010

Za gradnjo je pridobljeno gradbeno dovoljenje. Za izvedbo naročila je bilo izbrano podjetje Gradis Skupina G, d.d., ki bo razpisana dela izvedel za 805.260,76 EUR z DDV. Z deli bomo predvidoma pričeli konec leta 2010. Dokončanje prestavitve mostu je predvideno do poletja 2011.

Avgust 2010

V teku je pridobivanje gradbenega dovoljenja na podlagi dokumentacije, ki jo je izdelal URBI, d.o.o.

1. februar 2010

Uspešno opravljena demontaža stare litoželezne konstrukcije »Mrtvaškega mostu«. Konstrukcija bo v skladišču do izbire izvajalca. Poskrbeli bomo za čiščenje elementov in podrobni pregled delov konstrukcije. Po opravljenih pregledih bo most še v letošnjem letu (v primeru pravočasne pridobitve gradbenega dovoljenja) prestavljen med Krakovsko in Grudnovo nabrežje in bo namenjen samo pešcem in kolesarjem.
 

Kratka zgodovina mostu

Konec 18. stoletja so v Angliji uvedli nove peči za taljenje železa z uporabo koksa. S tem je postalo lito železo lahko dostopen in poceni material, ki je omogočil izdelavo revolucionarnih tehničnih novosti. Leta 1781 so tako na reki Severn zgradili prvi litoželezni most na svetu, ki danes simbolizira začetek industrijske revolucije. Ulit je bil v bližnji livarni v Coalbrookdale, kjer so razvili tudi večino metalurških novosti. Danes je Ironbridge osrednja turistična atrakcija Anglije pod zaščito Unesca.

Novosti iz Anglije so se hitro prenesle v Evropo, predvsem v tedanjo Prusijo, kjer je lito železo povzročilo izredno navdušenje. V takem vzdušju je tedanji mestni svet Ljubljane razpisal gradnjo litoželeznega mostu, ki naj bi nadomestil leseni Čevljarski most. Po petih letih so sprejeli načrt nadinženirja Johanna Hermanna z Dunaja, ki je ustrezal tedanjim visokim zahtevam mesta in njegovega župana Hradeckega. Po razponu je Hradeckega most enak Ironbridgeu v Angliji, v celoti je bil ulit na Dvoru pri Žužemberku, tako nosilni loki kot tudi okrasna ograja. Ob otvoritvi 18. oktobra 1867 pa je požel splošno priznanje in odlične ocene strokovnih krogov.

Hradeckega most je tako eden največjih dosežkov naše tehnične zgodovine.
 

Karta MOL Ortofoto


Na Hradeckega mostu, 11. maja 2011. Foto: Miha Fras


Pogled na Hradeckega most, 11. maj 2011. Foto: Miha Fras


Hradeckega most na dan otvoritve, 11. maja 2011. Foto: Miha Fras


Pričetek prestavitve obnovljene litoželezne konstrukcije starega Mrtvaškega mostu na novo lokacijo, 11. marec 2011. Foto: Miha Fras


Pričetek prestavitve obnovljene litoželezne konstrukcije starega Mrtvaškega mostu na novo lokacijo, 11. marec 2011. Foto: Miha Fras


Odstranitev litoželezne konstrukcije Mrtvaškega mostu, februar 2010. Vir: Arhiv SCT
 

Ljubljana.si|Prijava|Karta spletnega mesta|Natisljiv prikaz|© 2010 - 2017 MOL|Izvedba: LUZ, d.d.